AALBORG
HUSKER DU MAJKEN OG LEO?
I september 2022 stod de frem i Vi Lejere og fortalte om hele 17 fejl og mangler i parrets helt nyopførte enderækkehus i Aalborg-bydelen Skalborg . Udlejeren Jørgen Rosenbeck og firmaet JR-Finanscenter ApS er en af byens større udlejere. Men trods huslejenævns påbud om at udbedre indenfor tre måneder, skete der ikke ret meget. Ved fristen var til nød kun tre af fejlene udbedret plus en ringeklokke og en pal i entredøren. Dengang fortalte Majken Andersen, at parret af Rosenbeck har fået at vide, at de bare kan flytte og at ”vi er de værste lejere, han har haft”. Han har også truet med modkrav på flere hundrede tusinde kroner. Men vi er altså 50 år og hopper ikke på hvad som helst”, sagde hun dengang.
19.600 kr. tilbage
Det anstrenge forhold var intakt, da parret besluttede at fraflytte. LLO i Aalborg indbragte flytteopgørelsen til Huslejenævnet, som nu delvist har imødekommet klagen. Huslejenævnet i Aalborg Kommune mener nemlig ikke - ligesom ægteparret - at fraflytningssynet er afholdt indenfor fristen. Derfor har udlejeren mistet sit krav på istandsættelse, jf. lejeloven. Et krav han havde opgjort til 40.000 kr. I stedet blev han pålagt at tilbagebetale 19.651 kr. i depositum og forudbetalt husleje til Majken og Leo Andersen inden 1. november 2024.
AALBORG
30.000 KR. EFTER FRAFLYTNING
Celine Lanng og Mads Skov Christensen boede i en 2-værelses lejlighed på Vesterbro 59, midt i Aalborg, som de fraflyttede i august 2023 efter fem år. Huslejenævnet fandt det imidlertid godtgjort, at deres ellers professionelle udlejer ikke havde indkaldt korrekt til syn. Derfor blev lejernes indsigelse over krav til istandsættelse imødekommet, og de skal derfor have hele deres depositum retur og modtage ialt 30.282 kr. inden 1. nov. 2024. Udlejeren er B og W Ejendomme II ApS.
Celine Lanng blev glad for afgørelsen, der faldt 18. september. Hun skrev straks til LLOs kontorchef på Servicekontoret i Aalborg, Camilla Hedemann:
”I har gjort en forskel for os i sagen. Vi har sat utrolig stor pris på jeres hjælp og vejledning, og tusind tak for det!”
AALBORG:
UDLEJER KØBTE BÅDE NYT KØLESKAB OG NY OVN, MEN...
Helena Sørensen har delvist vundet en sag i Huslejenævnet i Aalborg Kommune i forbindelse med hendes fraflytning fra et lejemål i Marshalls Allé, Aalborg Øst. Udgifterne ved flytningen blev nedsat med lidt over 13.000 kr.
De omhandlede blandt andet udgifter til et nyt køleskab, som udlejer ikke havde skrevet om i fraflytningsrapporten og indkøb af en ny ovn, som udlejer ellers kun havde skrevet i rapporten skulle rengøres.
Derudover skal Helena ikke betale for rengøring, da udlejeren ikke havde skrevet det specifikt nok i rapporten, og standen stod som god.
”Jeg takker endnu en gang for super hjælp og god behandling!” skrev Helena Sørensen i en takkemail til LLO-kontoret i Aalborg.
SVENDBORG:
MINUS 920 KR. PR. MÅNED
En lejer i Svendborg Kommune skulle ikke fraflytte, men henvendte sig til LLOs servicekontor i Aarhus, da hun fik en varsling fra sin lejer om, at lejen skulle stige med 512 kr. pr. måned. Udlejeren mente, at stigningen i nettoprisindekset havde forringet værdien af den nuværende husleje med 14,7%. Det drøftede LLO så med lejeren. Hun gjorde efterfølgende indsigelse overfor udlejer, da en sådan varsling ikke er gyldig og der iøvrigt ikke var indgået nogen aftale om, at lejen skulle stige i henhold til nettoprisindekset.
Udlejer vendte efterfølgende tilbage med en ny varsling om huslejestigning. Denne gang var stigningen begrundet med, at udlejer mente, at den aktuelle leje var væsentligt lavere end det lejedes værdi, og at lejen derfor skulle stige med 920 kr/måned.
LLO's servicekontor hjalp lejeren med at gøre indsigelse mod den nye stigning. Så indsendte udlejeren sagen til Huslejenævnet. Efter at have foretaget høring i sagen og foretaget besigtigelse af lejemålet afgjorde nævnet, at den nuværende leje ikke er væsentligt lavere end det lejedes værdi og afviste derfor den varslede huslejestigning. Lejeren undgår dermed stigningen på 920 kr pr. måned.
FREDERIKSSUND/ BIRKERØD:
50.000 KR. TILBAGE
Ulæselige opgørelser, ingen rapport ved ind-og fraflytning og en udlejer, der nægtede at betale.
Camilla Nobel i Frederikssund tog en god beslutning, da hun henvendte sig til LLO Birkerød om hjælp efter fraflytningen af sit lejemål i Sundbylille i Nordsjælland.
I Huslejenævnet Hendes fraflytningssag endte med, at hun skulle have godt 55.000 kr. tilbage fra sin udlejer. Det har Huslejenævnet for Frederikssund og Egedal Kommuner besluttet. Efter et kompromis endte Camilla senere med at acceptere 50.000 kr.
Hun flyttede ind d. 1. august 2020 og betalte 34.500 kr. i depositum, svarende til tre måneders husleje.Godt to år senere fraflyttede hun lejemålet.
Den efterfølgende tvist handlede om udlejerens krav til istandsættelse i forbindelse med lejerens fraflytning og Camilla’s forbrug af varme og vand. I sagsbehandlingen fik LLO Birkerød juridisk bistand hos LLO Hovedstaden.
Hele indskuddet tilbage plus...
Udlejeren, der er et ejendomsselskab i Herlev, havde iflg. afgørelsen i Huslejenævnet hverken udfærdiget de lovpligtige indflytnings-eller fraflytningsrapporter til sin lejer. Derfor besluttede Huslejenævnet, at udlejer havde mistet krav til istandsættelse overfor lejeren, som derfor skulle have hele sit depositum tilbage. Ved fraflytningen modtog hun en foreløbig slutopgørelse vedr. forbrug, der iflg. Huslejeævnet var ikke-læsbart og heller ikke dateret! Udlejerens krav om tillægsbetaling for forbrug blev derfor afvist. Nævnets afgørelse betød, at udlejer skulle tilbagebetale i alt 55.098,71 kr. til Camilla. Beløbet dækker det fulde depositum, ugyldigt opkrævet tillægsbetaling for vand og forbrug af varme uden angivelse af forbrugsperiode samt ugyldigt opkrævet tillægsbetaling for forbrug af el, vand og gas .
Udlejeren, som iflg. Huslejenævnet udlejer mere end dette lejemål ud og derfor må kaldes professionel, ulejligede sig ikke med at svare på nævnets henvendelser.
Nægtede at betale
Efterfølgende nægtede han at rette sig efter afgørelsen og tilbagebetalte ikke Camilla Nobel, hvad han skyldte hende. Hun måtte derfor selv hyre en advokat til opkrævningen ,og først derefter fik hun med egne ord langt om længe sit tilgodehavende. I den sidste ende måtte hun gå på kompromis og ”nøjes” med 50.000 kr. ”Det har været en kamp, men jeg ville gerne have sagen afsluttet og er tilfreds”, siger hun til Vi Lejere og tilføjer: ” Jeg håber, at andre kan blive inspireret til at tage kampen op”.
STABY:
LLO-REPRÆSENTANT OVERFALDET I STABY
En repræsentant for LLO i Herning blev direkte overfaldet, da han var på fraflytningssyn hos et medlem i Vestjylland. Det foregår normalt, som han siger, i en afslappet atmosfære, hvor lejemålet bliver gennemgået og der udfyldes en fraflytningsrapport.
Men denne lørdag formiddag i landsbyen Staby tæt på Vesterhavet var anderledes. LLOs repræsentant var Peter Mikkelsen, der er aktiv omkring bestyrelsen i Herning. Her er hans egen beretning af det, han kalder en chokerende oplevelse:
Utæt skorsten og fugtskader i kælderen
”Jeg mødtes med lejeren klokken 9.50. Lejeren takkede for, at jeg stillede op. Lejeren gav udtryk for at hun følte sig mere rolig ved at have en frivillig ved sin side, da hun havde en formodning om, at udlejeren havde et vist temperament. Udlejeren ankom klokken 10.05 sammen med sin hustru. Efter endt præsentation begyndte udlejeren at gennemgå lejemålet: Forgang, toilet og køkken blev godkendt uden bemærkninger.
I stuen startede problemerne. Loftet havde sodskader fra en brændeovn. Det var en brændeovn, som udlejeren selv havde monteret uden at sørge for, at skorstenen var forsvarlig tætnet. Da lejeren pointerede dette, blev hun af udlejer kaldt løgner. Udlejeren måtte dog trække udtalelsen tilbage, da lejeren havde billeddokumentation. Men nu var tonen slået an. Så kom turen til et kælderafsnit. Lejeren havde oplyst, at hele kælderafsnittet var fugtskadet på både gulv og vægge. Trods gentagne henvendelser til udlejer var der ikke sket noget. Dette havde medfødt, at lejer havde henvendt sig til kommunen for at få lavet en undersøgelse af kælderen. Kommunen nægtede dog at undersøge forholdene i kælderen, da disse rum ikke var registreret i BBR-registret.
Kastet ud gennem døråbningen
Konfronteret med dette faktum bad udlejeren sin lejer og mig om at aflevere nøglen og forlade lejemålet. Lejeren afleverede nøglen, og var på vej mod døren. Udlejeren viste så sit sande temperament. Vendte sig om mod mig og sagde ”Det gælder også dig”, hvorefter hans ansigtsfarve skiftede fra hvidt til rødt. Han greb mig i kravetøjet, løftede mig op i luften og nærmest kastede mig ud gennem døråbningen til forgangen. Rystede og nærmest i chok forlod vi lejemålet. Vi brugte 10 til 15 minutter til lige at snakke hændelsen igennem, før vi tog afsked og kørte hjemad. Hændelsen er efterfølgende meldt til politiet, som har oprettet en journal på anmeldelsen. Jeg håber, at den slags oplevelser kun sker 1 ud af en million gange for frivillige på flyttesyn”.
Politiet: Ikke acceptabelt
Peter Mikkelsen har ikke hørt fra politiet siden. Han tror ikke, han hører mere, medmindre udlejeren gør sig skyldig i andre foreelser. ”Men politiet sagde til mig, at hændelsen er langt udenfor normalen, og at det skal man ikke udsætte sig for”, siger han.
Efterfølgende har han med egne ord fået god støtte af folk omkring ham, ligesom LLO's landsledelse straks blev informeret om sagen.