Skip to main content

Gitte har ventet over to år på huslejenævnet i Roskilde

Det har regnet ind hos Gitte Kofoed siden 2018. Udlejer har sat huslejen op med 1.700 kr. Gitte har nu ventet over to år på en afgørelse i huslejenævnet i Roskilde. Imens stiger stress og bekymringer for skimmelsvamp. 

Ikke nok med at Gitte Kofoeds udlejer har sat huslejen uretmæssigt op med 1.700 kr. månedligt i 2023, så regner det også ind i boligen, og Gitte frygter for skimmelsvamp og rotter, der før er trængt ind i vægge og etageadskillelsen i huset. 

”Det er en evig belastende kamp. Udlejer har flere gange skrevet, at han ønsker, at jeg fraflytter, og at han gerne vil rive huset ned. Han har på mange måder forsøgt at gøre det dyrt og svært for mig at bo her. Jeg håber virkelig på et retfærdigt udfald i huslejenævnet. Udlejer fordrejer oplysninger til myndighederne og forsøger at forsinke sagen”, forklarer Gitte Kofoed. 

Huslejen blev sat op med virkning fra 1. juli 2023, og sagen blev sendt til huslejenævnet den 23. august samme år. Og i dag venter Gitte stadig på huslejenævnets afgørelse. Imens hun venter, skal hun betale den højere husleje. Og det har hun gjort i over to år nu. 

”Da han satte huslejen op, blev det tydeligt for mig, at situationen var ved at eskalere, og at jeg havde brug for professionel rådgivning. Jeg blev anbefalet at gå til LLO, der har været en stor hjælp”, forklarer Gitte, der arbejder som social- og sundhedsassistent på Køge Sygehus. 

LLO Hovedstaden sendte sagen til huslejenævnet i 2023, og Gitte har nu ventet i over to år på en afgørelse. 

”Jeg havde aldrig drømt om, at det ville tage over to år for huslejenævnet at se på sagen. Jeg har betalt 1.700 kr. mere i husleje i over to år, imens det samtidig har regnet ind siden 2018. Det belaster mig psykisk, og det belaster min privatøkonomi”, forklarer Gitte Kofoed. 

I 10 år forud for huslejereguleringen har Gitte betalt 8.000 kr. + 1.500 kr. i forbrug. Men fra 1. juli 2023 har udlejer sat lejen op med 1.700 kr. Så Gitte har siden da betalt 9.700 kr. i husleje plus 1.500 i acontoforbrug for det lille stuehus på 110 kvadratmeter. 

 

HAR REGNET IND SIDEN 2018 

Ikke nok med det. Siden 2018 har det regnet ind i stuen hos Gitte Kofoed, der bor i et lille stuehus fra 1890 i Roskilde. 

”Jeg har opstillet store potteplanter, der opfanger noget af vandet, men når der er skybrud, må jeg også sprede aviser og stille spande. Det er voldsomt stressende”, siger Gitte Kofoed. 

”Jeg har oplevet tiltagende allergiske reaktioner som hovedpiner, svimmelhed og kløende øjne og frygter, at der er en sammenhæng med det indeklima, jeg bor i. Den vedvarende rotteaktivitet i etageadskillelsen og de mange regnvandsindtrængninger med manglende udbedringer har jeg måttet indberette til Roskilde Kommune, som kom på tilsyn i januar 2024”, siger den ulykkelige lejer. 

Kommunen skriver i februar 2024 til udlejer, at man ikke har konstateret væsentlig skimmelsvampevækst, men at kommunen har valgt at opstarte en sag efter byggelovens § 14, som fastsætter, ”at […] bebyggelse […] skal holdes i forsvarlig stand, således at de ikke frembyder fare for ejendommens beboere eller andre eller på anden måde er behæftet med væsentlige mangler”. 

Kommune har den 21. oktober i år sendt varsel om påbud med krav om lovliggørelse, da der er ”væsentlige problemer med vandindtrængen” i huset, der ”flere steder har tegn på tidligere vandgennemtrængning og dermed skjolder på træværk og loft”. 

 

MANGLENDE FORBRUGSREGNSKABER 

Men sagen stopper ikke der. 

”Jeg har betalt aconto og kun fået forbrugsregnskab én enkelt gang. Der er ingen selvstændig el-, varme- og vandmåler. Så jeg har betalt det samme beløb, 1.500 kr. aconto gennem alle årene”, forklarer Gitte, der også selv betaler for udgiften til briketter, når brændeovnen anvendes. 

”Derudover har der været løbende udfordringer med utilstrækkeligt afløb fra køkkenvask og toilet samt overfyldt septiktank”, forklarer Gitte. 

UDLEJER I SMS: BARE FLYT 

I sagens akter fremgår det, at udlejer har sendt sms til Gitte, som hun finder meget ubehagelig. Her skriver han bl.a.: ”det var dig der valgte LLO / husk døren er ikke låst udefra”. Herefter opfordrer han Gitte til at flytte ud af boligen, da han ønsker at rive huset ned. 

Sms’erne blev sendt i forbindelse med, at Gitte i pinsen 2024 påpegede manglende varmt vand på grund af problemer med oliefyret. 

”Jeg gik fire dage uden varmt vand i pinsen”, forklarer Gitte Kofoed. 

”Det er svært at navigere i. Jeg har i mine mails og SMS’er til udlejer kommunikeret konstruktivt og i en ordentlig tone, men har desværre måtte modtage svar, som jeg oplever som uprofessionelle og upassende. Jeg er bekymret og utryg over den måde, som sagen udvikler sig på, og jeg frygter, hvad det næste måtte blive. Efter min opfattelse bør ingen lejer behandles på denne måde, og jeg har svært ved at forstå, hvorfor Roskilde Kommune ikke kan behandle sagen hurtigere”. 

 

UDLEJER AFVISER KRITIK

Udlejer Torben Larsen skriver til Vi Lejere, at han ikke er enig med Gitte i hendes udlægning af situationen: ”Gitte har været lejer hos mig siden 2012. De første 10 år afstod jeg fra at regulere lejen, og i den periode var lejeforholdet fint. Da jeg varslede forhøjelse af lejen i 2023, protesterede Gitte og påberåbte sig samtidig, at der nu var skimmelsvamp og andre mangler i lejemålet”, skriver Torben Larsen. 

”Som udlejer har jeg altid sørget for den udvendige vedligeholdelse og påkrævede udskiftninger. Senest har jeg i efteråret 2025 udskiftet toilettet i lejemålet. De sidste to år har tvisten verseret for huslejenævnet. Gennem min advokat har jeg overholdt alle frister for at afgive indlæg, og som Gitte finder jeg det ærgerligt, at behandlingstiden i huslejenævnet er så lang. Nu afventer vi sagens færdigbehandling og nævnets afgørelse, og indtil da vil jeg ikke kommentere lejeforholdet yderligere”. 

Roskilde Kommune har ikke ønsket at kommentere den konkrete sag i denne artikel. 

Om forfatteren

Jens Peter Kildevang

Journalist og redaktør af Vi Lejere.

Kontakt: redaktion@llo.dk 

Back to top