Disse firmaer annoncerer på alle sociale medier med, at de kan hjælpe dig med at få sat lejen ned eller at undgå en stor flytteregning. De har alle sammen rigtig flotte og indbydende reklamer på de sociale medier, hvori en lang række anonyme lejere priser deres tjenesteydelser. De tilbyder alle hurtig og nem kontakt og at tage alle byrder fra dine skuldre. Og det er så nemt, for de tilbyder, at hvis de ikke får ret i din sag, så koster det ikke noget. Flot tilbud kunne man tænke.
Bagsiden af medaljen: Kæmpe gebyrer
MEN. Der er som altid en bagside af medaljen. I dette tilfælde er bagsiden, at deres kunder betaler nogle kæmpe gebyrer for hjælpen. I LLO har vi set flere aftaler mellem disse firmaer og deres kunder. I ét tilfælde kom kunden – en udenlandsk lejer – til at betale Rent Hero 20.000 kr. for at sende tre ubehjælpsomme breve til huslejenævnet, hvoraf det ene handlede om rettelse af adressen på den lejlighed, sagen drejede sig om. Rent Hero vandt sagen – idet den var helt oplagt - men snuppede halvdelen af den for meget betalte leje, som lejeren skulle have tilbage.
Hermed blev oplevelsen for lejeren, at først flyttede han til Danmark og blev snydt af et udlejningsfirma, der opkræver en ulovlig høj leje - i dette tilfælde firmaet City Apartment. Et firma, der i øvrigt har specialiseret sig i at leje ud til udlændinge, fordi disse sjældent kender de danske regler. Snuppede halvdelen Dernæst faldt han over en flot og forkromet annonce på engelsk for en virksomhed, som så snuppede halvdelen af det beløb, han retmæssigt skulle have tilbage i for meget betalt husleje.Det værste i historien er, at denne lejer faktisk var medlem af LLO via beboerrepræsentationen i sin ejendom. Men da han ikke taler eller læser dansk, havde han ikke kunnet læse de nyhedsbreve og mødeindkaldelser, som beboerrepræsentationen havde sendt til ham.
LLO snupper ikke gevinsten
Lejerens oplevelse er ikke enestående. Mange huslejenævn behandler sager, indbragt af disse nettjenester, oftest for udlændinge – men også for dansktalende lejere.
Husk derfor, at som medlem af LLO kan du til enhver tid få råd og vejledning – det er en del af dine medlemsrettigheder i LLO. Og LLO snupper ikke en del af din gevinst for at føre en sag. LLO tager et fast kontingent, og som forening glæder vi os hver gang, vi vinder en sag for et medlem.
Advar andre!
LLO er lejernes organisation. Det er LLO, der af boligministeren og andre folketingspolitikere bliver betragtet som lejernes repræsentant. Det er LLO, der laver det boligpolitiske arbejde, som kommer lejerne til gode – senest for eksempel, da Folketinget vedtog Blackstoneloven. Det er et arbejde, du som medlem bidrager til og nyder godt af – og det er et arbejde, som hverken Rent Hero, Fair Husleje, Digura eller andre nettjenester kunne drømme om at deltage i eller bidrage til.
Og dermed til slut en opfordring: Hvis du støder på nogen, som overvejer at lade en af disse nettjenester hjælpe sig, så kom med en klar og utvetydig advarsel – og så vil du have gjort vedkommende en stor tjeneste.