Skip to main content

Hvad må din udlejer opkræve udover din husleje?

Når du lejer en bolig i Danmark, er det vigtigt at forstå reglerne omkring forbrug, især vedrørende acontobetalinger for el, varme og vand.

Disse regler er fastsat i lejeloven, der beskytter både lejere og udlejere. Udgangspunktet er egentlig, at alle udgifter skal indeholdes i den rene husleje. Men en dom fra Højesteret har givet adgang til, at udlejer kan flytte udgifter fra den rene husleje til særskilt opkrævning, hvis lejeloven giver mulighed for det. Er du I tvivl om, hvorvidt din udlejer kræver penge udover din husleje uberettiget, kan du altid kontakte din lokale LLO-afdeling for råd og vejledning.

HVAD ER ACONTO?

Aconto er en forskudsbetaling, som udlejeren opkræver for forbrug af el, varme og vand. Beløbene er typisk fordelt over månederne og skal afspejle det forventede forbrug. Når regnskabsåret er slut, skal der laves et forbrugsregnskab, der viser det faktiske forbrug og sammenligner det med acontobetalingerne. • Vær særligt opmærksom når du har modtaget et forbrugsregnskab, som du ikke er enig i, da der skal gøres skriftligt og begrundet indsigelse senest 6 uger efter din modtagelse af regnskabet. Send det derfor gerne til din lokale-LLO afdeling, så snart du har modtaget det.

HVAD MÅ UDLEJEREN OPKRÆVE FOR ACONTO?

Udlejeren har ret til at opkræve aconto for følgende typiske omkostninger:

1. Aconto varme: Udlejeren kan opkræve aconto varme baseret på det forventede forbrug af fjernvarme eller andre opvarmningsformer. Det skal dog være rimeligt og i overensstemmelse med tidligere forbrugsdata. Din udlejer kan opgøre dit varmeforbrug på forskellige måder, fx ved måling, men også efter areal. Er du i tvivl om dit regnskab er opgjort korrekt, så kontakt din lokale LLO-afdeling, som kan gennemgå det for dig.

2. Aconto vand: Ligesom med varme kan udlejeren opkræve aconto for vandforbrug. Reglerne her er dog anderledes end ved betaling af aconto varme, da en udlejer kun kan opkræve vand aconto, hvis lejemålet har individuelle vandmålere. Med i vandregnskabet kan også medtages udgifter til spildevand. Har et lejemål ikke individuelle vandmålere, skal udgiften til vand indeholdes i den rene husleje. Mange udlejere er fortsat ikke opmærksomme på, at de kun kan kræve betaling for vand udover huslejen, hvis lejemålet har individuelle målere. Vær derfor særligt opmærksom her, da der kan være mange penge at hente.

3. Aconto el: Ligesom vedrørende vand, er der tilsvarende regler for at kunne opkræve aconto til el-udgifter. Der skal være individuelle elmålere i lejemålet - ellers kan udlejer ikke opkræve el aconto. De tre ovenstående er de typiske acontoudgifter, men din udlejer kan derudover også opkræve beløb udover lejen til eksempelvis internet, antennebidrag mv. Det afgørende er, at det skal fremgå af loven eller tidligere domme, at der må opkræves for det.

HVILKE UDGIFTER SER VI OFTE, AT UDLEJERE TAGER PENGE FOR UDOVER DIN HUSLEJE, SOM DE EGENTLIG IKKE MÅ?

Udlejeren må ikke opkræve aconto for omkostninger, der ikke er direkte relateret til forbrug, såsom:

• Driftsomkostninger: Omkostninger til vedligeholdelse af bygningen, renovationsomkostninger eller administration er ikke berettigede til acontobetalinger. Disse udgifter skal dækkes af huslejen.

Nogle af dem vi ofte ser udlejer opkræver for, er udgifter til renovation og trappevask. Dette giver lovgivningen ikke mulighed for.

• Overforbrug: Hvis udlejer opkræver for aconto baseret på et højere forbrug end hvad der er rimeligt, kan lejeren kræve en nedjustering.

• Uretmæssige gebyrer: Udlejeren kan ikke opkræve gebyrer for forvaltning af forbrugsregnskaberne, medmindre det er aftalt i lejekontrakten. Hvis udlejer har opkrævet dig for udgifter, der skulle have været indeholdt i den rene husleje, kan disse som udgangspunkt kræves tilbagebetalt for de sidste tre år.

HAR DU MON PENGE TIL GODE?

Hvis du udfra det ovenstående kan se, at du bliver krævet udgifter, som en udlejer ikke kan opkræve dig for, eller du har brug for hjælp til gennemgang af dine forbrugsregnskaber eller din lejekontrakt i det hele taget, så tag gerne kontakt til din lokale LLO-afdeling.

Vi hjælper dig med at få et godt overblik over, hvad du eventuelt har krav på at få tilbagebetalt af penge.

 

Om forfatteren

Shanie Høglund

Juridisk rådgiver, cand.jur., LLO – Servicekontoret i Aarhus

Back to top