Ventetiden i huslejenævnet stiger i flere kommuner, viser helt nye tal. Lene Larsen ventede 748 dage på huslejenævnets afgørelse. I løbet af de to år varslede udlejer yderligere to huslejestigninger. Det stresser, bekymrer og er utrygt at vente så lang tid, imens huslejen stiger, fortæller Lene Larsen.
Mere end to år. Fra 2021 til 2023.
Så lang tid måtte Lene Larsen og de andre lejere i Funkisgården vente på en afgørelse i huslejenævnet i Københavns Kommune.
Og Lene er ikke den eneste lejer, der har ventet længe. I flere kommuner venter lejerne tæt på et år, viser helt nye tal fra Boligstyrelsen.
Særligt slemt er det i hovedstadskommunerne, og flere kommuner har stigende ventetid, bl.a. Frederiksberg Kommune (se liste over alle kommuner i boks nedenfor).
Læs også: Frederiksberg-borgmester: Jeg er rigtig ærgerlig over ventetid.
I København er Lene Larsen og naboerne dybt frustrerede over ventetiden.
"Det er en stor belastning at vente i over to år på en afgørelse. Det er meget utrygt ikke at kende sin husleje og øvrige udgifter. Det både stresser og bekymrer os", forklarer Lene Larsen, der bor i Funkisgården, der er en mindre ejendom fra 1937 i Valby i København, ejet af flere pensionskasser og administreret af DEAS.
"Det gjorde mange lejere i ejendommen nervøse og usikre. Mens vi venter, ved vi jo ikke, hvad den endelige husleje bliver, eller om vi skal ud at finde en ny bolig", siger hun.
Lene Larsen mener, at den lange sagsbehandlingstid i huslejenævnet er et svigt.
"Man glemmer, at der bag sagerne er mennesker med en hverdag, et liv og en bolig, som de gerne vil blive i", siger hun.
Tre varsler på to år
Imens Lene Larsen og lejerne ventede på afgørelsen i huslejenævnet vedrørende den første varsel om huslejestigning, valgte udlejer at sende yderligere to varsler om huslejestigninger afsted til lejerne i Funkisgården. Det gjorde lejerne endnu mere utrygge og bekymrede.
Mens der ventes på afgørelsen i huslejenævnet, skal der betales den højere husleje, som er varslet, selvom lejeren mener, at den er uberettiget.
"Vi havde tre huslejeforhøjelser hængende over hovedet samtidig, mens vi ventede. Det var stressende. Vi betalte jo den højere husleje, selvom vi gjorde indsigelse, og vi vidste ikke, hvor meget den samlede husleje ville ende på", fortæller Lene Larsen.
Lejerne har oprettet en Beboerrepræsentation og er medlem af LLO Hovedstaden, som hjalp lejerne med at gøre indsigelse.
De 748 dages ventetid endte med en afgørelse, der gik Lene og lejerne imod.
"Det var ikke ventetiden værd, men det er jo en anden sag. Ejerne har gjort en stor indsats for at lade vores husleje stige på flere forskellige måder", siger Lene Larsen.
Overbo betaler langt mere
Lenes overbo har en lejlighed, der er præcis samme størrelse som Lenes på 58 m². Men der er en markant huslejeforskel, da udlejer har totalrenoveret køkken og bad to gange på cirka 12 år. Overboens husleje har ejerne derefter sat op med cirka 4.000 kr. mere, end hvad Lene betaler.
LLO Hovedstaden hjalp overboen med at gøre indsigelse, og huslejenævnet gav medhold: Huslejen var for høj i lejligheden over Lenes og blev sat ned. Overboen er siden flyttet, og den nye overbo betaler i dag stadig en markant højere husleje end Lene.
"Det er helt vildt at min overbo, der ligesom mig bor på 58 m², skal betale markant mere i husleje, fordi udlejer sætter nyt bad og køkken op i lejligheden to gange", siger Lene Larsen.
LLO Hovedstaden oplever det som en generel tendens, at udlejere ofte isætter nyt bad og køkken, selvom der slet ikke er brug for det.
"Fine og flotte badeværelser rives ned, et nyt sættes op, så huslejen kan stige", forklarer Claus Højte, direktør i LLO Hovedstaden.
BORGMESTER: FLERE KOMPLEKSE SAGER GIVER LANG VENTETID
I København, hvor Lene Larsen har ventet to år på en afgørelse i huslejenævnet, siger kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune Mia Nyegaard, at ventetiden bliver en del af budgetforhandlingerne.
”Der er flere grunde til de senere års stigning i ventetid og klager. Bl.a. skyldes det, at antallet og kompleksiteten af sager er steget. Derfor har der også de seneste tre år været et politisk fokus på at tilføre området flere ressourcer og oprette tre nye huslejenævn, så der i dag er otte nævn i kommunen. Så mon ikke, at det er sandsynligt, at ventetider i huslejenævnet også bliver en del af de kommende budgetforhandlinger”, siger Mia Nyegaard til Vi Lejere.
LLO: ANSÆT FLERE OG STYRK KVALITETEN
Lejerne rammes af lang ventetid i huslejenævnet i flere kommuner, viser helt nye tal fra Boligstyrelsen.
Roskilde Kommune, der ikke er med i Boligstyrelsens opgørelse, oplyser til LLO, at huslejenævnet har en sagsbehandlingstid på 20-24 måneder – altså to års ventetid.
”For den enkelte kan det være en katastrofe ikke at kende sin husleje, og det giver stor usikkerhed om ens økonomi. Derfor skal kommuner med lange ventetider i huslejenævnene tilføre nævnene flere medarbejdere, så man kommer i bund med sagspuklen”, siger direktør i LLO Hovedstaden Claus Højte.
Samtidig er kvaliteten i sagsbehandlingen meget svingende i kommunerne, og det rammer ofte lejerne, der ikke får medhold, selvom de burde. Det oplever LLO.
Chefjurist i LLO Anders Svendsen fremhæver, at det er helt afgørende, at kvaliteten samtidig styrkes.
”Lejerne fortjener, at deres sag behandles korrekt og ordentligt. Sagsbehandlingstiden skal ikke nedbringes ved at svække kvaliteten. Nogle hurtige nævn træffer afgørelser, selvom en part f.eks. glemmer at lukke op én enkelt gang til en besigtigelse, og fastsætter huslejen uden at have set lejligheden. Det rammer både lejers og udlejers interesser, hvis deres sag ikke behandles grundigt. Risikoen er, at sagen ankes til domstolene – og så tager det både længere tid og bliver dyrere”, siger Anders Svendsen.
NYE TAL: SE VENTETIDEN I DIT HUSLEJENÆVN
Antal sager og gennemsnitlig sagsbehandlingstid i huslejenævnet i 2024. Beregnet af Boligstyrelsen. Kun kommuner, der har indberettet data, fremgår. Roskilde Kommune fremgår ikke af listen, men oplyser, at kommunens huslejenævn har 20-24 måneders sagsbehandlingstid. Dermed er Roskilde den kommune med længst ventetid i landet, ifølge LLO’s oplysninger.
Læs også: To års ventetid i huslejenævnet: Roskilde hyrer nu privat firma
Kilde: Social- og Boligstyrelsen på baggrund af udtræk fra huslejenaevn.dk, d. 4. juli 2025.
Note: Tabel viser hhv. antal sager og gennemsnitlig sagsbehandlingstid i 2024. Øverst står kommunen med længst sagsbehandlingstid. En sag er defineret som afgjort, hvis der er registreret en afgørelsesdato i 2024 i databasen. Hvis en kommune ikke står anført, er det fordi, der ikke er indberettet sager fra kommunen eller fordi, at der er indberettet færre end tre sager.