Skip to main content

LLO Servicecenter Sjælland Øst: Vi er også blevet et socialkontor...

LLO`s nye servicecenter på vestegnen drives med lokal forankring, empati - og professionalisme.

Kontoret er nyistandsat, på bordene er der kaffe og drikkevarer, lækker jordbærlagkage og andet bagværk, udenfor strålende sommervejr og indenfor god stemning, da LLOs nye Servicenter Sjælland Øst tager imod ved et åbent-hus-arrangement i Hvidovre-Rødovre`s lokaler på Bytoften. Et medlem spørger som noget af det første, da han har skænket sig en kop kaffe.

”Hvad får I så for at knokle for lejerne?”. ”En kop kaffe”, kom svaret prompte og med et smil fra Heidi Rasmussen, der sammen med Peter Larsen er drivkræfterne i det nyetablerede samarbejde mellem de tre afdelinger i Hvidovre-Rødovre, Nordsjælland og Brøndby. Begge er de LLO-tillidsmænd med mangeårig erfaring - også fra landsforbundets øverste ledelse. Begge er medlem af LLOs hovedbestyrelse - Peter Larsen også af forretningsudvalget.

Empati og professionalisme

Nu er Brøndby med i samarbejdet efter en stille periode, der fulgte efter den mangeårige formand, Dorte Larsens død og flere personskift.

De tre afdelinger har valgt at etablere sig i Hvidovre-kontoret. Her er der, som Peter Larsen udtrykker det, ”fortsat både lokal forankring, empati og stadig professionalisme og juridisk nødvendighed”.

I Brøndby køres den genstartede afdeling fra formand Erik Andersens privatadresse, mens Nordsjælland har et aftalekontor på Milnersvej i Hillerød.

Mere socialkontor end nogensinde

Medlemsudviklingen i de tre afdelinger har været vigende, men er nu stigende. Og genstarten i Brøndby kan bestemt mærkes på aktiviteten, siger Heidi Rasmussen.

Peter Larsen har over tid hæftet sig ved en anden udvikling. ”I dag er vi mere et socialkontor end nogensinde. 30 pct. af vores tid går med at være behjælpsomme mere end med egentlig sagsbehandling. Det vil man måske ikke helt opleve på samme måde i de ”professionelle centre”, siger han.

Græder over det tabte

De senere års turbulens med udbrydere og strukturomlægninger i landsorganisationen ser Peter Larsen på med blandede følelser. ”Jeg græder over, at vi tabte mange foreninger”, siger han. ”Jeg er enig i vores egen retning, men ikke i hastigheden. Vi skal hele tiden passe på, at vi ikke kapper roden. Jeg er glad for det, vi har gennemført, men synes nok, at omkostningerne har været store.” Nu ser han lyst på fremtiden og er glad for, at uenighederne omkring strukturen er overstået.

Ikke alle har en stor sag

Peter Larsen har også en opfordring til Vi Lejere, der i artikel efter artikel har beskrevet, hvordan mange lejere forsøges snydt for tusindvis af kroner ved fraflytning - nogle for flere hundredtusinde. ”Husk, at det ikke er alle, der har en stor sag. 4.000 kr. retur kan være mange penge for nogle”, siger han.

 

 

HER KAN DU RINGE OG MØDE LLO

På tlf. 36 47 47 50 og mail-adressen: Kontakt@service-llosj.dk kan nuværende og kommende LLO-medlemmer i Hvidovre, Rødovre, Brøndby, Herlev, Tåstrup og Albertslund, kommuner på Københavns Vestegn - få juridisk hjælp og service. Kommunerne har tilsammen et par hundredtusind indbyggere.

Hertil kommer de nordsjællandske kommuner, som i dag betjenes af LLO Nordsjælland. Det er kommunerne Hillerød, Gribskov, Halsnæs,Helsingør, Frederikssund og Fredensborg.

Telefonen er åben:

Mandag kl 16-19

Tirsdag kl 11-13

torsdag kl 11-13

Man kan også henvende sig personligt på kontoret, Bytoften 1, 3.sal i Hvidovre:

Mandag kl 16-18

Tirsdag kl 13-14

Torsdag kl 13-14

Kontoret betjenes på skift af 6 personer: Peter Larsen, Kirsten Jensen og Inge Harfort fra LLO Hvidovre-Rødovre afdeling, Heidi Rasmussen og Anne Sieg fra Nordsjælland, og Mette Kunckel fra Brøndby.

Kontoret har derudover to advokater tilknyttet fra lokalområdet. ”Vi går i Huslejenævnet og laver stævninger, men vi går ikke i retten og skal ikke konkurrere med advokatkontorerne”, siger Peter Larsen.

Frederik Rasmussen er servicecentrets webmaster.

 

 

Om forfatteren

Se artikler af Kjeld Hammer

Redaktør på Vi Lejere.

Back to top