Skip to main content

LLO Servicecenter sjælland syd: På skinner med LLO

LLO's afdeling Sydsjælland og Lolland-Falster har oprettet sit eget servicecenter: Det ligger meget synligt og helt centralt på selve banegården.

Billi Lindhart har gjort et scoop. Selv mener han ligefrem, at LLO’s servicekontor i Nykøbing F. har landets bedste beliggenhed – nemlig 107 kvm. lige midt i banegårdens afgangs-og ankomsthal. Hundredvis af rejsende passerer kontoret hver dag.

”Det er simpelthen Danmarks mest fantastiske LLO-kontor”, siger formanden.

Tilmed fik han forhandlet en yderst rimelig huslejekontrakt hjem med DSB.”De ville hellere have LLO end en tøjbutik eller en mobiltelefon-reparatør, der alligevel går konkurs eller flytter efter tre måneder”, siger han. ”Jeg kan kun opfordre andre LLO-afdelinger på udkig efter et nyt kontor til at se sig omkring i den lokale banegårdsbygning”.

Fraflytning og skimmelsvamp

LLO's landsformand Helene Toxværd og Vi Lejere er på besøg en dag i midten af august. Der er travlt på servicekotoret, som hedder Sjælland Syd og er oprettet af den ”gamle”, men fortsat sprællevende afdeling Sydsjælland og Lolland-Falster med nu 1207 medlemmer. Lige nu håndterer afdelingen 261 sager mod 259 i hele 2023. Alene i år er der opstartet 159, fortælller kontorlederen, Marianne Berg. ”De fleste sager handler om tvister i forbindelse med fraflytning, men skimmelsvamp-sager fylder også godt op i bunken. I den løbende sagsbehandling er det vigtigt, at vi afstemmer forventningerne med medlemmerne – også hvis vi ikke kan hjælpe”, siger hun. Helene Toxværd er helt enig og Billi Lindhart indskyder: ”Netop fordi jura ikke altid er det samme som moralsk retfærdighed”.

Intern kritik

Marianne Berg er kontorleder på fuld tid. Hun er kritisk overfor LLO's nye elektroniske medlemssystem, Membercare, der er et fælles kontingent- og indmeldelsessystem. Eller i hvert fald ikke helt tilfreds med systemet, som det fungerer i dag – omend det er blevet bedre. Og så efterlyser hun et mere fleksibelt telefonsystem og et fælles intranet for alle sagsbehandlere i LLO som et redskab til erfaringsudveksling. ”Vi skal være lidt mere moderne”, siger hun.

Ros til bestyrelsen

Billi roser sin bestyrelse. ”Vi har en god bestyrelse, der mødes 4-5 gange om året. Jeg kan vist roligt sige den bedste bestyrelse, vi har haft i min tid. Det er gode mennesker, der også er gode til at hjælpe hinanden. Derfor behøver man jo ikke altid at være enige. Men vi er ligeværdige med hinanden. Jeg er ikke belemret med et stort formands-ego. Her har jeg måske den fordel, at jeg ikke er blevet drillet i skolen!”

Den sidste bemærkning ved Billi godt ikke vil falde i god jord visse steder. Det tager han med.

Men ellers uddeler han gerne ros – også til kontorlederen. Selv bliver han oprigtig glad, når han - som fornylig - fra en socialrådgiver i kommunen erfarer, HVOR stor en hjælp hendes klient mener, hun har fået i LLO.

Mere forståelse tak!

De mindre afdelingers indflydelse i LLO’s ledende organer er Billi Lindhart ikke tilfreds med. Han mener, at få store afdelinger - og især en enkelt - er for dominerende. ”Det er ikke det demokrati, jeg har været vant til”, siger den 59-årige jord-og betonarbejder og efterlyser generelt mere forståelse for hinandens forskellighed. Men han indrømmer, at han ikke har stillet kongresforslag om noget andet. Og landsformand Helene Toxværd minder ham om, at demokratiet er en levende og flytbar størrelse, som vel at mærke forudsætter, at man selv deltager. ”Ellers havde vi slet ikke noget LLO!”.

 

HER KAN DU RINGE OG BESTILLE TID

LLO Servicecenter Syd og afdelingen for Sydsjælland og Lolland-Falster har kontor på Banegårdspladsen 2 i Nykøbing F. og et kontor på Kvægtorvet 6A i Næstved.

• Man kan booke tid begge steder på hjemmesiden eller sende en mail til: info@llo-slf.dk

• Man kan også ringe på tlf. 54 86 16 32 mandag kl. 9-12 eller komme forbi i Næstved

• og torsdag kl.14-17 eller denne dag komme forbi kontoret på stationen i Nykøbing F.

• Her vil man træffe Marianne Berg og Karina Nielsen og ind imellem Billi Lindhart.

Kontoret har derudover advokater tilknyttet fra lokalområdet. Hos LLO kan man få den nødvendige hjælp og rådgivning, og kontoret indbringer din sag for Huslejenævnet, hvis du bliver uretmæssigt behandlet.

 

 

Generalforsamling i Nykøbing Falster.:

STOR ENIGHED OG PÆNT OVERSKUD

Både bestyrelsens beretning og regnskabet med et overskud på 156.000 kr blev énstemmigt vedtaget, da LLO Sydsjælland og Lolland-Falster holdt generalforsamling d. 2/1. Der var også stor enighed omkring valgene. Formanden, Billi Lindhart, og bestyrelsesmedlem Dorthe Engelmann blev genvalgt, mens Ronnie Hansen og Tom Brokholt blev nyvalgt. Ida Rasmussen blev suppleant. Alle valg skete med alle fremmødte stemmer.

På generalforsamlingen diskuterede medlemmerne bl.a. LLO’s nye Membercare-system, et sæt forslag til ændrede vedtægter for afdelingen og forskellen på et LLO-afdelingskontor og et LLO-servicekontor.

 

Om forfatteren

Se artikler af Kjeld Hammer

Redaktør på Vi Lejere.

Back to top