Lisbeth troede ikke, at hun skulle se en krone af de penge, som den tidligere udlejer skyldte hende. Men så gik hun til LLO, der for anden gang på to år hjalp Lisbeth med at få ret. Ny ejer og udlejer hæfter for gammel gæld, fastslår lejeloven.
Da Lisbeth Schartau flyttede ind i Gravensgade i Brønderslev i 2023, tænkte hun ikke over, at der blev opkrævet gebyr for cykelparkering og administration.
Derfor endte Lisbeth med i en lang periode at betale både et månedligt administrationsgebyr på 25 kroner og 100 kroner for leje af en cykelparkeringsplads. Derudover blev hun opkrævet efterregninger for varme og vand. Men regnskaberne var ikke gyldige, fordi de manglede den lovpligtige klagevejledning.
”Jeg anede ikke, at det var ulovligt at opkræve gebyrer for den slags. Jeg kendte heller ikke noget til forbrugsregnskaber, så jeg havde ikke drømt om, at jeg ville få en krone tilbage fra den tidligere ejer af ejendommen”, forklarer hun.
”Jeg har jo bare betalt de regninger, som kom. Jeg vidste ikke, at den slags gebyrer var ulovlige. Heldigvis hjalp LLO mig med at få 4.200 kr. tilbage”, fortæller Lisbeth Schartau.
LLO FIK HALVERET REGNINGEN
Det er anden gang, at Lisbeth får hjælp af LLO. Første gang var i 2023 i en sag om varmeregnskaber, hvor daværende udlejer sendte en varmeregning på cirka 13.000 kr. til Lisbeth.
”Jeg var målløs. Så gik jeg til LLO, og regningen blev halveret. Det sparede mig for over 6.000 kr. Så nu har jeg anbefalet de andre lejere på min vej at melde sig ind i LLO, så de også kan få hjælp. Jeg har talt med cirka fem naboer, og jeg fortsætter helt sikkert som medlem fremover”, siger hun.
Beboerne har mulighed for at oprette en beboerrepræsentation. Det kan LLO hjælpe med. Dermed står de stærkere overfor udlejer.
NYE EJERE HÆFTER
Sagen blev ekstra kompliceret, fordi Lisbeths og naboernes boliger i mellemtiden blev solgt. Det var nemlig den tidligere ejer og udlejer, der havde opkrævet de ulovlige gebyrer og lavet de ugyldige regnskaber. Alligevel var det de nye ejere, der måtte betale pengene tilbage til Lisbeth – i første omgang. De nye ejere må nu gå til den tidligere ejer, der solgte ejendommen.
Ifølge lejeloven § 17 overtager en ny ejer både lejere og de økonomiske forpligtelser, som følger med ejendommen. Det betyder, at selvom fejlene lå hos den tidligere udlejer, så hæfter de nye ejere over for lejerne.
”Man køber en ejendom med både rettigheder og forpligtelser. Det gælder også, selvom fejlene er lavet af en tidligere ejer,” forklarer Camilla Løgsted Hedemann, kontorleder hos Servicecenter LLO Aalborg, der førte sagen for Lisbeth.
Efter flere henvendelser fra LLO måtte de nye ejere acceptere lovens regler og betale pengene tilbage.
”Det var en lettelse at få pengene igen. Jeg synes, det er vigtigt at stå frem, for jeg er nok ikke den eneste, der har oplevet sådan noget. Mange lejere ved slet ikke, hvad de har ret til”, siger Lisbeth Schartau.
ET EKSEMPEL TIL EFTERFØLGELSE
Hos LLO ser man sagen som endnu et eksempel på, hvor vigtigt det er, at lejere kender deres rettigheder – og at de har en stærk organisation i ryggen, når de går til udlejer.
”Vi oplever desværre jævnligt, at lejere betaler for gebyrer og tillæg i strid med reglerne. Eller at lejere opkræves ekstra for forbrug af vand, selvom vand er inkluderet i huslejen. Mange opdager det aldrig, fordi de ikke ved, hvad udlejer må kræve. Lisbeths sag viser tydeligt, at det kan betale sig at stå fast på sine rettigheder. Også selvom ejendommen skifter hænder”, siger Camilla Løgsted Hedemann.
Flere af Lisbeths naboer er nu gået til LLO for at få hjælp. LLO anbefaler at oprette en beboerrepræsentation – læs hvordan, man gør det, på www.llo.dk/BR.
For Lisbeth selv har oplevelsen været en øjenåbner. Hun er glad for, at hun ikke stod alene i kampen mod udlejer.
”Hvis ikke jeg havde haft LLO, tror jeg ikke, jeg havde fået pengene tilbage. Det er rigtig rart at vide, at man ikke står alene”, siger hun.
Har du en sag, som vi skal omtale? Så skriv til: redaktion@llo.dk