Skip to main content

Michael og familien vandt: “LLO ændrer magtbalancen”

Michael Petersen sender stor tak til LLO, der har sparet hans familie for tusinder af kroner. ”Uden LLO havde vi ikke set de penge igen”, siger han. Ny udlejer krævede, at hele huset skulle males og beholdt depositum. 

15.000 kroner står nu på kontoen igen hos skolelærer Michael Petersen, hustru og børn. Børnefamilien har samtidig sparet mange tusinder kroner på istandsættelse, efter de gik til LLO og fik hjælp. 

”Uden LLO havde vi ikke set de penge igen. De 15.000 kr. kunne vi godt have vinket farvel til. Dertil kommer udgifter til alt det malerarbejde, udlejer krævede udført af enten os eller håndværkere, men som vi nu ikke skal betale for”, forklarer Michael Petersen, der sender stor tak til formanden for LLO Herning, Lars Dohn, og ikke mindst juristerne i LLO Aalborg, der hjalp med sagen. 

”Jeg har været superglad for hjælpen. Jeg har holdt på min ret, og jeg har samtidig haft LLO’s hjælp til at svare på mine vegne. Det har været en virkelig god støtte. LLO har ændret magtbalancen meget, fordi de har været det juridiske bagland, der kan fremlægge paragraffer og henvise til lejeloven”, siger skolelæreren. 

PROBLEMATISK EJERSKIFTE 

I 10 år boede Michael Petersen og hustruen med deres børn i et hus i Herning, som de lejede uden problemer. Men da en ny ejer købte huset i 2024, skiftede stemningen brat. 

”Han ville have alt udvendigt træværk samt udendørs sokkel malet, men det var ikke malet, da vi overtog lejemålet. Den nye udlejer mente, at vi skulle rense hele huset ned for alger udvendigt og male det. Det gav ingen mening”, forklarer Michael. 

Udlejer henviste til den indgåede lejekontrakts paragraf om udvendigt vedligehold. Han ville også have lavet en fuge indvendigt, selv om den manglede ved indflytning, forklarer Michael. 

LLO sendte en mail til udlejer og påpegede, at der ikke var lavet en indflytningsrapport eller indflytningssyn, og at udlejer ikke kunne kræve arbejdet udført af lejer, ligesom depositum skulle tilbagebetales. Det ville udlejer ikke. 

Først da helt nye ejere overtog huset den 1. maj 2025, efter Michael og familien var fraflyttet, skete der noget. LLO Aalborgs jurister fremsendte krav til de nye ejere af huset, da de hæfter for gæld i huset, herunder krav fra tidligere lejer. Efter pres fra de nye ejere betalte den tidligere ejer og udlejer depositum på 15.000 kr. tilbage til lejerne og frafaldt øvrige krav. 

UVURDERLIG HJÆLP 

Familien er kommet godt videre nu og er flyttet i eget hus. 

”Vi har sparet en masse udgifter til maling af hele huset og sokkel. Dertil kommer depositum på 15.000 kr.”. 

”Jeg vil sige til alle andre lejere, at uanset om man har problemer med sin udlejer eller ej, så er det håndøre at melde sig ind i LLO sammenlignet med, hvor meget man kan få ud af det. Om det er at se lejekontrakten igennem, få svar på tvivlsspørgsmål eller få hjælp til at håndtere urimelige krav. Det er uvurderligt at være medlem af LLO”, mener skolelæreren fra Herning. 

MANGE ANBEFALER LLO

Michael fandt frem til LLO via Reddit – en hjemmeside, hvor brugere giver hinanden gode råd og svar på spørgsmål. 

”Alle på Reddit skrev, at hvis der er problemer med udlejer, så gå til LLO. Det, kan jeg skrive under på, er rigtigt”, fastslår Michael Petersen. 

 

SAGEN KORT 

2015: Ingen indflytningssyn eller indflytningsrapport ved indflytning i huset. 

2024: Ny ejer fremsætter krav om istandsættelse udvendigt, og Michael går til LLO. 

2025: Michael og familie fraflytter. Udlejer fremsender ikke sine krav på istandsættelse inden for fristen på 14 dage for småudlejere. Men udlejer vil fortsat ikke tilbagebetale depositum. 

LLO Aalborgs jurister fremsender krav til de nye ejere af huset, da de hæfter for gæld i huset. Efter pres fra nye ejere betalte tidligere udlejer depositum på 15.000 kr. tilbage til lejerne. 

 

Om forfatteren

Jens Peter Kildevang

Journalist og redaktør af Vi Lejere.

Kontakt: redaktion@llo.dk 

Back to top