Skip to main content

Rod, kaos og lugt af bedrageri

Malene Kobbernagel mødte en mur og fik bekræftet en dårlig mavefornemmelse, da hun og familien skulle fraflytte et lejet rækkehus efter 4 1/2 måned. Det er ”går den, så går den”, skriver hun om sin oplevelse med ejendomsadministratoren Newsec. Først efter en hård kamp fik hun sit depositum på 24.000 kr. tilbage. Hun vil gerne dele sin historie med vi lejeres læsere.

Hej LLO

Jeg skriver til jer, ikke for at få rådgivning, men for at dele mine oplevelser med Newsec som ejendomsadministrator med jer. Det forløb, jeg har været igennem med dem, er både uacceptabelt og lidt mistænkeligt. Jeg har kæmpet en kamp og brugt uforholdsmæssigt meget tid og energi på dem, og jeg er indigneret på andre lejeres vegne - lejere, som måske ikke har overskuddet til at tage kampen op mod en mastodont som Newsec.

 

”DU KAN STOLE PÅ NEWSEC”

Newsec kalder sig ”blandt landets førende” og anpriser sig selv: ”Newsec er en professionel udlejer, som du kan stole på. Virksomheden har en god økonomi og nogle dygtige medarbejdere, der sikrer, at forholdene omkring dit lejemål er de bedste, og at din lejekontrakt er korrekt og følger lejeloven” Hertil siger Malene Kobbernagel: ”Det er jo næsten komisk, når man tænker på, hvad mange rent faktisk oplever med dem”.

 

 

En måneds ventetid

Vi (min mand, to børn og jeg) har boet til leje i et rækkehus på Gurrehavegårdsvej 18 i Helsinge fra 1. april til 15. august 2023, mens vi fik bygget nyt hus. Ejendommen er administreret af Newsec. Kort efter indflytning opdagede vi et par ting, der skulle ordnes, bl.a. en defekt vandhane i køkkenet. Her stødte jeg første gang på problemer med at få hul igennem til viceværten. Da jeg trods flere remindere havde ventet over en måned på at høre fra ham, skrev jeg, at jeg selv ville sørge for at få det udbedret og sende regningen til ham. Først der tog han affære, og der kom en vvs’er dagen efter og skiftede vandhanen.

Håbløst setup

Jeg forsøgte også at få svar på et par andre spørgsmål ved at ringe og skrive til Newsec, men det var komplet umuligt at komme igennem til dem. De bruger tilsyneladende Juliliving som gatekeeper, og Juliving reagerer faktisk på henvendelser, men kan ikke altid hjælpe, da det oftest er Newsec, der har svarene. Det er et håbløst setup.

Det, jeg brugte mest tid på ift. Newsec var at få svar på, om de forsøgte genudlejning af vores lejemål i opsigelsesperioden. Vores nybyggeri blev nemlig færdigt før tid, og det betød, at vi skulle fraflytte lejemålet i “bindingsperioden”. Jeg kunne læse i lejeloven, at udlejer har pligt til at forsøge genudlejning, og hvis dette lykkes, hæfter lejer ikke for lejemålet. Derfor var det af stor betydning for mig at finde ud af, dels om de forsøgte genudlejning, dels om det reelt var lykkedes dem at genudleje. Der var jo flere måneders leje at spare. Her blev jeg så mødt af en sand mur. Det var umuligt at få hul igennem til Newsec, der tilsyneladende hverken kunne eller ville svare. En dag blev jeg sågar omstillet til en medarbejder, der holdt ferie på Tenerife! Ad omveje fik jeg bekræftet, at den var genudlejet fra 1. sept.

Først da jeg skriver alt dette til Newsec og beder dem bekræfte genudlejningen, er der hul igennem. Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om deres intention var, at inkassere dobbelt husleje i opsigelsesperioden, hvor vi var fraflyttet, men stadig hæftede for lejemålet.

Indkaldte ikke til syn

Det mest alvorlige er hele processen omkring fraflytningen. Viceværten indkaldte ikke til fraflytningssyn, det måtte jeg minde ham om. Pga. de mange uheldige oplevelser med Newsec tjekkede jeg på et tidspunkt Trustpilot, og det var bekymrende læsning. Bl.a. skrev mange tidligere lejere, at de havde oplevet, at Newsec var urimelig længe om at lave flytteopgørelser og forsøgte at opkræve uretmæssigt meget for istandsættelse ved fraflytning. Jeg var derfor ved flyttesynet 18.8 meget opmærksom på ikke at skrive under på noget, jeg ikke var enig i. Der var dog kun få vægge, der skulle lappes huller i og males, og viceværten medgav, at lejemålet stod som næsten nyistandsat pga. vores korte ophold i det (4,5 måned).

En dårlig mavefornemmelse

Jeg havde dog en dårlig mavefornemmelse og kørte derfor i perioden efter flyttesynet og frem til den ny lejers indflytning forbi lejemålet et par gange for at holde lidt øje med, om der var håndværkere til stede. Jeg så ingen.

D. 31.8. skulle jeg smide en ekstranøgle, som en af vores piger havde haft i skoletasken, i postkassen ved lejemålet. Jeg kunne se gennem vinduerne, at de huller i væggen, der var i stue og entre ikke var lappet - ergo var der heller ikke maletDagen efter kørte jeg igen forbi, og her var den nye lejer ved at flytte ind. Jeg spurgte hende til istandsættelse, og hun fortalte, at der ikke var lavet noget. Hun havde accepteret hullerne i væggen, og det hele fremgik af hendes indflytningsrapport.

Rykkede forgæves

Da der var gået over en måned, efter at vi var fraflyttet, og jeg stadig ikke havde modtaget fraflytningsopgørelsen, skrev jeg til Newsec og bad om en status. Efter nogle rykkere oplyste Juliliving, at der kunne gå 8-10 uger fra frigørelsesdatoen (1.9.) før jeg hørte noget, og at jeg dermed skulle væbne mig med lidt tålmodighed. Det gjorde jeg så, men da vi nåede frem til de 8 uger, begyndte jeg at rykke for fraflytningsopgørelsen. Jeg havde jo ved selvsyn konstateret, at der ikke var foretaget istandsættelse, så sagen burde nemt og hurtigt kunne afsluttes og det fulde depositum tilbagebetales. Her oplever jeg igen, at det går meget trægt med svartempoet. Ikke engang kontaktinfo på den pågældende sagsansvarlige/administrator i Newsec kunne jeg få oplyst.

24.000 kr. og 2.pinsedag!

Jeg besluttede at skrive til en i Newsecs ledelse, som jeg fandt en mailadresse på på deres hjemmeside. Jeg beskrev problemet, mine oplevelser og bad om at modtage min flytteopgørelse hurtigst muligt. Han fik lynhurtigt trykket på de rigtige knapper, og samme eftermiddag fik jeg opgørelsen, hvilket jo var imponerende hurtigt, men ak! I den opkræver Newsec mig 24.000 kr. for istandsættelse i form af maling af lofter og vægge i samtlige rum + rengøring af ovn til 400 kr. Af fakturaen fra maleren, som var vedhæftet, kunne jeg se, at arbejdet blev udført i maj måned, endda 2. pinsedag, hvilket jo er højst besynderligt, da vi på det tidspunkt stadig boede i huset!

Jeg bad om at få tilsendt alle sagens bilag, da jeg ikke syntes, den faktura fra maleren, de har sendt, ligner den ægte vare, dvs. noget der er lavet af en lille privat erhvervsdrivende. Men de fastholdt, at det var fakturaen fra maleren. Jeg ringede derfor til maleren for at spørge, om han havde lavet malerarbejde i sommeren, og det sagde han, at han havde. Jeg bad også om at få en kopi af hans faktura til Newsec for arbejdet. Denne har jeg ikke modtaget fra ham. Konklusion: Et stort kaos af rod og ting, der ikke stemmer, og det med fakturaen lugter lidt af dokumentfalsk.

Newsec: En fejl

Jeg skrev så til dem, at de dels uretmæssigt opkræver penge for istandsættelser, jeg ikke har givet tilsagn til, dels at istandsættelserne aldrig er udført, selvom de med fejlagtige fakturaer påstår det - og jeg udbad mig på en forklaring på, hvad der er op og ned i sagen. Herefter vendte de tilbage og forklarede, at der var sket en fejl, en misforståelse mellem viceværten og maleren, og at de derfor ville tilbagebetale hele depositummet og beklagede meget.

Går den, så går den

Jeg er glad for, at jeg - retteligt - endte med at få det fulde depositum tilbage, men jeg har en fornemmelse af, at Newsecs forretningsmodel er ”går den, så går den”. Jeg ville ønske, jeg kunne gøre noget for at stoppe dem, så andre lejere ikke havner i samme situation.

Fakturadatoen

Jeg har forsøgt at få svar fra Newsec på, hvordan det hænger sammen med fakturaen - dog uden held, og de nægter, at der er tale om en falsk faktura. Den forklaring, de giver om, at der er sket en misforståelse forekommer mig lidt underlig, for hvis det er dét, der er sket, forklarer det jo stadig ikke fakturadatoen, som er mens vi boede i lejligheden.

Men de beklager mange gange, og det lyder som om, de nu vil sørge for, at deres lejere aldrig vil opleve den slags igen - jeg tvivler på det…

 

Om forfatteren

Melene Kobbernagel

Back to top