Roald Bæk fra Aarup på Fyn fik et chok, da han sidste sommer var fraflyttet sit lejemål i et byhus efter godt 10 år som lejer. Udlejeren præsenterede ham for et istandsættelseskrav på næsten 300.000 kr. Helt præcist 298.750 kr.
Barokke regninger
Mens han boede i huset, byggede udlejeren en etage ovenpå. Det forårsagede en vandskade, som blev påført ”istandsættelseskravet” til Roald.
Derudover var der opført beløb for andet håndværksarbejde, som intet havde med hans lejlighed at gøre, kloakering udenfor, renovering, VVS-regninger på gentagne rensninger af skjulte rørføringer 20 meter under hans lejlighed, som hvem som helst i huset kunne have forårsaget, men som blev kaldt ”rensning under vask”. Endvidere renovation og vandafledningsafgift, selvom kontrakten, der iøvrigt ikke var stempelmærket, intet indeholdt herom. Endelig var nogle bilag uden dato.
Udlejer frafaldt
Roald gik til Lejernes LO, der behandlede sagen på Servicekontoret i Aarhus. Først reducerede udlejeren kravet til 83.000 kr. Siden opgav han kravet helt, da LLO fastholdt sit standpunkt og oveni kunne bruge lejelovens bestemmelse om, at fraflytningsrapport ikke var fremsendt til lejer rettidigt, og at udlejeren således ikke ikke havde overholdt lejelovens frister. Tre en halv måned efter fraflytningssynet frafaldt udlejer alle krav mod Roald Bæk og tilbagebetalte depositum, tilbageholdte aconto-betalinger og ulovligt opkrævet renovationsgebyr. Det sidste udgjorde alene 6.400 kr.
Var du medlem af LLO?
”Nej. Men en god bekendt sagde: ”Du skal bare ringe til LLO”. Jeg tænkte, at det nok tager en hulens tid. Men jeg kom igennem med det samme og fik Kassandra i røret i Aarhus og blev meldt ind. Så kørte sagen”.
En særlig tak
Roald er skibsfører af uddannelse, men er 2/3 bevægelseshandicappet efter en arbejdsulykke i lastrummet i havnen i Rotterdam. Siden ulykken har han fået invalidepension. I dag bor han til leje hos Tommerup Boligforening et andet sted i byen og er glad for sin nye 1. sals lejlighed. Herfra sender han en særlig hilsen og tak til medlemsrådgiver Kassandra på LLO’s Servicekontor i Aarhus.
”Uden hende havde jeg haft mange søvnløse nætter og dårlige nerver”, siger han. ”Fra starten sagde hun: Dette her skal du ikke også tænke på. Det klarer jeg. Og det må man sørme sige, at hun har gjort”.
I dag er Roald’s gamle lejlighed udlejet igen til en husleje, der er 2.000 kr. lavere pr. måned, end Roald betalte. Han tænker ikke dårligt om sin gamle udlejer, som han også husker for noget godt. ”Men det blev ublu”.